Slapen onder een sterrenhemel, een ballonvaart bij zonsopkomst en een quadtocht door de woestijn: een paar van de magische momenten die het team van WhiteVision beleefde in Marokko. Maar het meest bijzondere was toch wel de enorme verbindende kracht. Een vierdaagse reis als beloning voor de meer dan goede prestaties, om te vieren dat het softwarebedrijf achttien jaar bestaat en om tools te creëren voor verdere groei. Drie doelen die stuk voor stuk behaald zijn. En meer dan dat.
In 2005 begon Frank de Wit zijn bedrijf WhiteVision op een zolderkamer. Achttien jaar later en drie locaties verder telt het bedrijf 38 medewerkers. Tijd voor een (verlaat) feestje. “Het oorspronkelijke plan was om al met het vijftienjarig bestaan in 2020 met het team een reis te maken. Maar corona besloot anders. En dus werd het een reis om het achttienjarig bestaan te vieren. Dat is tenslotte in een mensenleven ook een mijlpaal. En wat doe je als achttienjarige? Dan ga je op vakantie!”
“Een paar jaar geleden was ik bij een persoonlijke leiderschapsreis waar Jeroen de reisleider was. Ik zag daar wat het met het reisgezelschap deed als alles tot in de puntjes verzorgd is en de deelnemers tegelijk worden uitgedaagd om naar de randen van hun comfortzone te gaan. Voor mij was duidelijk: als ik een reis met het team maak, dan wil ik hem als reisleider. Ik vind het cruciaal dat er iemand bij is die mijn bedrijf en doelen kent en die lokaal de weg weet. Zodat ik ook zelf echt kan meedoen, in plaats van regelen en controleren of alles goed verloopt.”
De keuze viel op Marokko als bestemming, omdat het een bestemming is waar niet iedereen zomaar met het gezin naartoe gaat op vakantie en er voldoende elementen zijn om de deelnemers uit te dagen. “Op advies van Jeroen hebben we de reis vooraf echt ‘geladen’, de mensen stap voor stap meegenomen. Rond kerst hebben we verteld dat we op reis gingen met een ‘save the date’, maar nog niet waarheen. Dat zorgde voor spanning, mensen gingen vissen, er ontstond ‘reuring’. Door de ervaring van Jeroen gaf dat voortraject me ook energie. En we hielden iedereen in die energie.”
“We hebben ook een logo ontworpen voor de reis dat in alles terugkwam, van website tot zonnebrandcrème. Dat leverde ook het mooie beeld op dat we ‘s morgens om vijf uur op Eindhoven Airport stonden bij een balie die speciaal voor ons open was, iedereen met dezelfde reistassen met het logo en de voornamen erop. Dat draagt bij aan het gevoel van samen. Na de Douane stond een ontbijt op ons te wachten. Het tekende het serviceniveau, dat de hele reis heel hoog is gebleven.”
Geland in Marokko ging het gezelschap eerst per bus naar Terres ‘d Amanar, waar na de lunch mountainbikes klaar stonden om de prachtige omgeving te verkennen. Bij terugkomst was er even de tijd om op te frissen met een duik in het zwembad. Daarna ging de tocht verder naar het Midden- Atlas-gebergte en de rotswoestijn, waar een hartelijk welkom wachtte in het bedoeïenen tentenkamp, voor een nacht onder de sterren. “Een mooie mix van een bijzondere plek mét luxe en comfort. De volgende dag zijn we met 4x4 quads de woestijn in gegaan. Dat kon iedereen op zijn of haar eigen niveau doen. Doordat er steeds een andere mix van collega’s in een groepje zat was het ook echt van elkaar leren en elkaar leren kennen Door dingen samen te doen, ontstaan verhalen en smeed je een band.”
Na de lunch en nog een wandeling ging de reis door naar Marrakech met een verblijf in een vijf sterren hotel, een bezoek aan de oude Medina en een diner in het Palais Gharnata. Een comfortabele voorbereiding op een letterlijk en figuurlijk hoogtepunt: een spectaculaire ballontocht bij zonsopgang “Dat vind ik best spannend: mijn hele bedrijf in twee ballonnen de lucht in. Ik hoor nog het geluid van de brander. En dan allemaal in de mand springen. Ook mensen met hoogtevrees hebben het gedaan. En ineens, als je hoog bent, die serene rust. Prachtig.” De vrije middag, voorafgegaan door een rondleiding in de souks was daarna zeer welkom.