Ogen dicht, verstand op nul en gaan. Je kan het!, moedigen collega’s haar aan. En zoef, daar gaat ze. Vijftig meter boven de grond glijdt ze aan een kabel in de Red Woods van Santa Cruz in Californië van boom naar boom. ‘Het was bloedspannend, maar we hebben het allemaal gedaan. Ook degenen die het eigenlijk niet durfden’, vertelt Coanja van der Veen, secretariaatsmedewerker van Data Quint.
In oktober reisde praktisch het hele personeel van de softwarebouwer uit Capelle aan de IJssel af naar San Francisco. Ter ere van het 12,5-jarig bestaan. Maar niet alleen voor plezier. Op de thuisbasis van het Amerikaanse softwareconcern Oracle in Sillicon Valley brachten ze een studiedag door en een paar andere programmapunten had een hoog teambuildinggehalte.
‘Vroeger waren dit soort trips puur voor de lol’, zegt Jeroen van de Kerkhof, oprichter-eigenaar van WYT, het bureau dat de reis voor Data Quint organiseerde. ‘Het kon niet op. In de hoogtijdagen van 2008 waren er bedrijven die een heel vliegtuig afhuurden en met de werknemers naar bijvoorbeeld Venezuela vlogen om alleen maar feest te vieren.’ Tijdens de economische crisis is niet alleen fors bezuinigd op snoepreisjes voor het personeel, ze waren ook ‘not done’.
‘Budget was er vaak wel, maar als je net een afdeling hebt weggesaneerd, ga je niet met de andere gezellig op stap’, legt André van den Berg van Xcentive uit. Behalve van de economische malaise had de conjunctuurgevoelige bedrijfstak van dit soort zogeheten beloningsreizen (incentives) ook met andere problemen te kampen. Zo stak de overheid een stokje voor de luxe relatiereisjes voor huisartsen en specialisten op uitnodiging van de farmaceutisch industrie, en liet de bouw het afweten door de schandalen die zich in de sector afspeelden.
In de loop van 2013 keert voor Xcentive het tij ten goede. En ook de Werkkostenregeling (wkr) die begin 2015 van kracht werd, bleek geen belemmering de stijgende lijn voort te zetten. De wkr houdt onder meer in dat de werkgever over het bedrag dat aan een personeelsreisje wordt uitgegeven nog eens 80% belasting moet betalen. Over de kosten voor programmaonderdelen die bijvoorbeeld een educatief karakter hebben, hoeft geen belasting te worden betaald (zie kader).
2016 was voor Van den Berg een heel goed jaar en voor 2017 is hij minstens zo optimistisch. ‘Naast de aanvragen voor Europese bestemmingen komen bij die voor intercontinentale nu ook weer op gang’, zegt hij. Marije Breuker van Motivation Travel merkt dat ook: ‘Even voor vier dagen heen en weer naar Cuba of Jordanië. Donderdagavond weg en maandagochtend vroeg terug. Het mag weer. Slapen doen ze wel in het vliegtuig.’
Vorige week zat Breuker nog met een clubje dakdekkers in Lapland, dit weekend leidt ze een grote groep young professionals die vier dagen in Kaapstad en omgeving doorbrengen. ‘De reis- en verblijfkosten konden in dit geval buiten de wkr-regeling vallen omdat twee van de vier dagen een studiedoel en maatschappelijk karakter hebben’, legt zij uit. Omdat de ene inspecteur daar anders over kan denken dan de andere raadt ze ondernemingen altijd aan vooraf met de belastingdienst af te stemmen over welke kosten wel of niet die 80% moet worden betaald.
Sommige bedrijven houden het bij puur plezier en nemen de belasting over de totale reissom op de koop toe. ‘Het heeft mij tot nu toe altijd meer opgeleverd dan dat het kost’, vertelt Rob Baggerman, directeur van het Ricoh Document Center Midden-Nederland. ‘Nu als zelfstandig ondernemer van een van de verkooporganisaties voor Ricoh, maar ook vroeger toen ik als commercieel manager nog bij Ricoh in dienst was.’ Met een exotische reis in het vooruitzicht als ze hun target, of meer, weten te behalen, zetten accountmanagers toch een tandje bij, is de ervaring van Baggerman.
Zo toog hij met zijn medewerkers en hun partners al eens naar Cuba en Oman. Baggerman: ‘Beloning zit niet alleen in geld of een mooie leaseauto, maar ook in de gedeelde beleving van een jeeptocht door de woestijn of een bezoek aan een sigarenfabriek in Havana. Dat verstevigt tegelijk de band. Onderling en met het bedrijf, want je wilt goed personeel graag houden.’
Die overwegingen speelden ook zeker mee in de keuze om de medewerkers van Data Quint op de trip naar San Francisco te fêteren, vertelt oprichter en partner Michèl Spek. ‘In de IT is vraag naar goed gekwalificeerde programmeurs hoog. Die moet je zeker koesteren, maar mooier nog is te zien hoe zij met onze consultants en verkopers buiten het werk in zo’n hele andere omgeving en rol mixen. Dat komt de communicatie binnen het bedrijf alleen maar ten goede. Samen over de Golden Gate Brug fietsen en een ballonvaart over de wijngaarden van Napa Valley maken. Daar wordt nog steeds over nagepraat.’
Wil je meer weten betreffende de mogelijkheden voor een (team) incentivereis, neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.
Bel met WYT_: +31 (0)13 8000 223
Mail met WYT_: explore@wyt.nl
Bron: Financieel Dagblad, geschreven door Jacqueline Bosboom.