Een auto van de zaak, een betaalde telefoon en gratis fruit bij de lunch. Mooie voorwaarden, maar doet het ook iets met de teamspirit? Kleine kans. Daarom kiezen organisaties voor een onvergetelijke ervaring. Een reis waar je elkaar vindt en met elkaar verbindt. Jeroen van de Kerkhof, directeur van WYT, neemt je mee in zijn verhaal.
Je werknemers en je klanten zijn belangrijk voor je. Zonder hen geen business. Daarnaast werk je graag met plezier samen, houd je van een fijne sfeer en gun je iedereen een goede gezondheid. “Alles staat of valt met verbinding”, legt Jeroen uit.
“Voel je je verbonden met jezelf, met anderen en met de natuur, dan ben je op je best. Al snel komen daar ook andere positieve zaken bij om de hoek kijken, zoals trots, ontdekken en plezier beleven. Zaken die wij in een WYT-reis allemaal samen laten komen in een flow aan ervaringen. Bij een eerste gesprek stellen we samen het doel van de reis vast. Of de doelen, want het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Wens je voor je team of zakenrelaties meer verbinding en vitaliteit? Of wil je juist samen werken aan impact en connectie? Aan ons de schone taak om een programma te bedenken, dat al deze thema’s op een comfortabele en soms oncomfortabele manier raakt.”
Wat WYT-reizen typeert, is dat een ervaring best een beetje mag schuren. Jeroen: “Samen een ervaring opdoen die de zintuigen op een andere manier prikkelt, versterkt de euforie later. Zo doorvoel je tijdens onze Lapland- en IJslandreizen eerst de kou. Door bijvoorbeeld in een ijshotel te eten en te slapen. De volgende dag ploeg je door de sneeuw, omdat je gaat ijsvissen.
Vervolgens zit je voor een haardvuur in een luxe blokhut met sauna. Samen die weerstand voelen, is belangrijk. Zo maak je echt contact en wordt het alleen maar meer genieten.”
Ook een reis verder weg kan bijzonder duurzaam zijn. Samenwerking met lokale aanbieders, inzet op duurzame relaties en door buiten de gebaande paden te treden dieper naar binnen gaan. Met het hele team op je sokken in een sobere berghut in Slovenië, waar de zuurkool met worst voor je klaar staat bij aankomst: het zorgt voor nieuwe verbindingen en elkaar met andere ogen bekijken. Helemaal wanneer je door je weerstand bent gegaan en die berg eerst hebt bedwongen.
Uit je comfort-zone komen en dingen doen waarvan je dacht dat je ze niet kon of durfde, zorgt gegarandeerd voor meer impact dan een verblijf in een 5-sterrenresort. Het mooiste uitzicht komt na de zwaarste klim.
WYT Incentive travel & business events ontwikkelde een tool -het WYT reisdoelenkompas- om reisdoelen en middelen zoals bestemming, activiteiten & vervoersmanieren helder te krijgen.
Een Lapland- of IJslandtrip is een unieke manier om meer voeling te krijgen met elkaar, met je omgeving en met jezelf. De voorpret -hoeveel warme sokken neem jij mee?- en de reis zelf maken grote indruk. En vlak het effect van de naweeën niet uit. “Als je samen iets hebt weten te trotseren, of dit nu kou of een andere barrière is, dan bekijk je je medewerkers, collega’s en klanten op een andere manier”, licht Jeroen toe. “Je hebt gelachen met elkaar, persoonlijke verhalen gedeeld en misschien wel meer begrip gekregen voor de ander. Het contact heeft zich verdiept. En dat merk je aan de werksfeer later als jullie weer samenwerken. Je weet de ander gemakkelijker te vinden. Je krijgt samen meer gedaan.”
Een onbekende cultuur, nieuwe smaken en geuren, een ander klimaat: binnen 3 uur kun je naar een heel andere wereld reizen. Reizen naar Marokko, Lapland, IJsland, Israël of Jordanië staan alleen al door de locatie garant voor ‘change perspective’. In combinatie met een programma, waarbij je met andere ogen naar buiten en naar binnen kijkt, levert dit een reis van uitersten op. Zo ging WYT voor een jubileumreis van een IT-company met 75 gasten 3 dagen naar Marrakesh in Marokko. Zij sliepen in een tentenkamp én in een 5-sterrenhotel. Overdag reden ze met Landcruisers vanuit de woestijn naar het midden- tot hoog in het Atlasgebergte, bezochten de souks, de Medina en het bruisende nachtleven van Marrakesh.
IJsland, Lapland, Marokko: allemaal fantastische bestemmingen. Maar écht contact maken kan ook dichter bij huis. “Want”, zo zegt Jeroen, “activiteiten en bestemmingen zijn middelen. Het doel is verbroederen en verbinden. Zo organiseerden we onlangs een mooie incentive voor een bekend cosmetisch bedrijf. De werknemers kwamen uit de Benelux, ‘elkaar beter leren kennen’ next level dus. Deze incentive speelde zich af rondom de Veluwe. Een prachtig stukje ongerepte natuur in het eigen Nederland. De ervaring pakte grandioos uit. In teams legden de medewerkers allerlei routes af op verschillende vervoersmiddelen. En ’s avonds was er een foodtruck festival. Voordat we het wisten stond het eten op de tafels en werd er volop gedeeld en gesocialized. Als kers op de taart besloten twee ingehuurde bandjes met elkaar te gaan spelen en werden er verzoeknummers aangevraagd. Het hele BeNeLux-team stond op z’n kop.”
Voor wie zijn deze incentive-reizen? Voor ambitieuze bedrijven die hun human capital koesteren. Die verbinding nastreven en die het belang van successen vieren niet onderschatten. Jeroen: “Op onze beurt garanderen wij een high-end servicelevel en volledige ontzorging. Oftewel: hospitality 2.0. Alles klopt aan onze reizen, en alles voelt als een mooie ervaring. Van de ‘save the date’ tot de daadwerkelijke reis. En als er iets niet loopt zoals het zou moeten lopen, dan zorgen we ervoor dat je er niets van meekrijgt. Het enige wat onze avonturiers hoeven te doen is ontdekken, groeien en samen nog lang nagenieten.”