Wat is de ultieme beloning voor medewerkers? Jeroen van de Kerkhof van incentivebureau WYT_ (spreek uit ‘weit’) gaat in op de trends van 2014 op het gebied van incentivereizen, vitale medewerkers en persoonlijke ontwikkeling.
“Een incentivereis begon jaren geleden als een soort luxe bedrijfsuitje: een vlucht naar een leuke bestemming met een goed hotel en lekker eten. Door de jaren heen kreeg de incentivereis meer toegevoegde waarde. Een inhoudelijk programma tijdens de reis zorgde voor een echte beleving. Op dat moment ontstond ook een wisselwerking met HRM-doelen (en -budgetten) gericht op de ontwikkeling van medewerkers. Dat is wat we bij WYT_ heel goed kunnen, met meer dan tien jaar ervaring en tweehonderd reizen. Maar we gaan een stap verder. Dat zit ook in onze naam. WYT_ staat voor ‘Walk Your Talk’: doe wat je zegt. Daar hebben we aan toegevoegd: Keep Exploring. Dat gaat om onbekende bestemmingen ontdekken, maar vooral ook om jezelf blijven ontwikkelen.”
“Onze visie is dat mensen groeien als ze buiten de geijkte paden treden. Door samen iets te ondernemen buiten je vertrouwde omgeving en grenzen te verleggen, worden ze samen sterker en staan meer open om mee te gaan in veranderingen. Naast bijvoorbeeld teambuilding en klantenbinding draagt zo’n reis ook bij aan ieders persoonlijke ontwikkeling. En daar ligt volgens ons de grootste beloning die je iemand kunt geven: de kans om jezelf te ontwikkelen en verder te groeien. Meer vanuit je eigen kracht leven. Daar richten we ons op met onze reizen. Het gaat niet om een bedrijfsuitje, maar om een echte beloning voor een jaar hard werken: de kans om verder te groeien. Natuurlijk, een beloning in geld is fijn. Maar eenmaal besteed, is het ook een beloning die snel is vergeten. Persoonlijke ontwikkeling kan je leven voorgoed veranderen. Dat vraagt wel om verankering van wat in gang is gezet tijdens de reis.”
“Daarom zorgen we voor een goed voor- en natraject, waarin we de strategische doelen van een organisatie en de persoonlijke doelen van mensen bij elkaar brengen en verankeren. Vergelijk het doel van de organisatie met een klim naar de top van een berg. Je vertrekt met de mensen vanuit het base camp, je hebt je goed voorbereid. Maar succes is geen rechte lijn. Onderweg kom je allerlei omwegen tegen. Wat doe je als dan niet iedereen nog steeds de juiste vaardigheden heeft? Hoe kom je samen bij de top en ga je ook weer veilig naar beneden? WYT_ begint al in het base camp met ondersteuning in het traject van analyse, trainen en bijsturen om het doel te halen. Daarnaast faciliteert WYT_ momenten, van een kick off tot en met de uiteindelijk reis, helemaal in stijl van het thema en de reis. Bijvoorbeeld een kick off in een Afrikaanse setting tot en met een reis naar de woestijn.”
Of naar de Wadden. Want een reis naar Timboektoe kan net zo veel teweegbrengen als een bestemming om de hoek. “Al is een geiser in IJsland natuurlijk wel heel indrukwekkend”, lacht Jeroen. “Maar waar het uiteindelijk om gaat is dat je met andere ogen leert kijken. Naar je omgeving en naar jezelf. Wel hebben we een sterke voorkeur voor een natuurlijke omgeving. Dat sluit het beste aan bij wat wij willen bereiken. Zee, bergen, bos of woestijn: dat is de habitat van WYT_.”
Jeroen benadrukt: “Groei stopt nooit. Want als je eenmaal je doel het gehaald en verankerd, dan is er weer een volgend doel. De kunst is om mensen te blijven stimuleren, het vliegwiel draaiende houden. De reis kan dan ook een begin zijn van een nieuwe manier van werken. Het is aangetoond dat mensen die zich persoonlijk ontwikkelen en in hun kracht staan, enthousiaster zijn, beter samenwerken en minder verzuimen. Dat levert direct rendement op. Voorwaarde is wel dat je investeert in een fit team. Vanuit mijn persoonlijke passie hebben we bij WYT_ programma’s ontwikkeld die bijdragen aan de gezondheid en vitaliteit van medewerkers Deze programma’s richten zich op goed bewegen, gezond eten, voldoende ontspannen, goed ademen en focussen. Dit verhoogt aantoonbaar de creativiteit en productiviteit. We ontwikkelen deze programma’s onder andere met Kris Verburgh, schrijver van de bestseller De Voedselzandloper. Je kunt zo’n programma in de vorm van workshop of seminar introduceren binnen de organisatie. Waar steeds meer vraag naar komt zijn management vitaliteitsprogramma’s. Bijvoorbeeld als onderdeel van een incentivereis of een corporate retreat (zie kader). Een investering met resultaten die je vooraf niet voor mogelijk houdt.”
WYT_ werkt samen met een bedrijf dat privé eilanden in Europa exploiteert. Deze unieke eilanden zijn te huur voor corporate retreats. Geen hei-sessie, maar een eiland-sessie dus. De ideale locatie voor bijvoorbeeld een salesmeeting of corporate event. Stel je voor: vergaderen in een oude bunker, daarna ontspannen in een hot tub en overnachten in een lodge met zeezicht vanaf je eigen eiland in de Zweedse archipel. Onvergetelijk en, misschien anders dan verwacht, zeer betaalbaar.